Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gramynawynos.pl 23 sierpnia 2015, 17:39

autor: Adrian Werner

Dungeon Village - gra o zarządzaniu wioską w świecie RPG (strategiczne klasyki #8)

Kolejną klasyczną mobilną produkcją, o której chcemy Wam opowiedzieć, jest Dungeon Village, czyli strategia ekonomiczna o zarządzaniu wioską odwiedzaną przez typowych bohaterów gier RPG.

W tym tygodniu spośród starszych, ale wciąż godnych uwagi mobilnych strategii postanowiliśmy polecić Dungeon Village, czyli grę japońskiego studia Kairosoft. Zespół ten zyskał sławę dzięki Game Dev Story i od tego czasu co chwila wypuszcza kolejne produkcje z tego samego gatunku. W dorobku tej ekipy omawiana dzisiaj przez nas pozycja jest jedną z najlepszych.

Akcja Dungeon Village przenosi nas do klasycznej pełnej magii krainy fantasy, identycznej z tymi, jakie były tłem fabularnym dla niezliczonych gier RPG. Zadaniem graczy nie jest jednak kierowanie poszukiwaczami przygód. Zamiast tego zarządzamy osadę, do której wpadają oni pomiędzy misjami.

Zaczynając zabawę otrzymujemy we władanie mało imponującą wioskę i musimy ją przeobrazić w tętniącą życiem metropolię. Nie jest to łatwe, gdyż kraina pełna jest potworów lubujących się w atakowaniu ludzkich domów. Tutaj z pomocą przychodzą bohaterowie. Musimy ich jednak odpowiednio zachęcić do odwiedzin. W praktyce głównie po to ulepszamy wioskę, rozwijamy technologię i gospodarujemy budżetem. Im nasza osada jest większa i lepiej zaopatrzona, tym chętniej będą ją odwiedzać herosi skłonni podjąć się realizacji niebezpiecznych misji. Ponadto podczas przygód i eksplorowania lochów gromadzą oni cenne przedmioty, które potem sprzedają w naszych sklepikach, poszerzając tym samym ich ofertę.

Gra oferuje wiele możliwości zwiększenia atrakcyjności osady dla bohaterów. Poza sklepikami i karczmami możemy stawiać np. szkoły treningowe, pozwalające na zwiększanie umiejętności konkretnego typu, np. magicznych czy szermierczych. Z tych ośrodków edukacyjnych mogą zresztą korzystać także zwykli osadnicy, co zwiększa prestiż i popularność całej wioski. Istnieje również opcja organizowania różnorodnych świąt i festynów.

Dungeon Village zostało więc zaprojektowane jako strategia ekonomiczna, w której rozwój gospodarki napędza samodzielna warstwa RPG, na którą mamy jedynie pośredni wpływ. Zostaje to wzmocnione przez eventy i przygody fabularne, podczas których trzeba wykonywać konkretne zadania, a czasem również zmierzyć się z potężnymi bossami. Zapewnia to kampanii wrażenie ciągłego posuwania się naprzód i wydatnie urozmaica regularne zabawy ekonomiczne.

Wszystko to w sumie daje bardzo udaną mieszankę. Z jednej strony otrzymujemy typowe dla Kairosoft elementy, takie jak uroczy styl graficzny pełen dużych pikseli, dużą ilość humory oraz bardzo solidny model ekonomiczny. Jednocześnie dodanie elementów RPG nadaje całości świeżości i sprawia, że gra nie sprawia wrażenia klona poprzednich produkcji tego zespołu.

Dungeon Village w App Store (20 PLN)

Dungeon Village w Google Play (12 PLN)

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej