Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gramynawynos.pl 15 października 2014, 13:12

autor: Adrian Werner

Najlepsze gry idealnie dopasowane do specyfiki urządzeń mobilnych

W najnowszym przeglądzie omawiamy gry świetnie dopasowane do urządzeń mobilnych, czyli takie, które wiele straciłyby po przeniesieniu na pecety i konsole, a w przypadku niektórych, taka konwersja w ogóle nie wydaje się możliwa.

Większość gier mobilnych odtwarza rozwiązania wypracowane wcześniej na pecetach i konsolach. Część z tych produkcji (np. przygodówki) sprawuje się na ekranach dotykowych podobnie jak na padach i myszkach, podczas gdy inne (np. platformówki i FPS-y) wyraźnie odstają pod względem sterowania od platform domowych. Są jednak deweloperzy, którzy zamiast adaptować stare mechanizmy poszli własną droga i opracowali projekty od podstaw pomyślane o smartfonach i tabletach, dając nam perełki, które straciłyby dużo ze swojego uroku po przeniesieniu na komputery i konsole. To właśnie takim produkcjom postanowiliśmy poświęcić nasz kolejny przegląd.

Zombies, Run!

Mobilność jest najważniejszą cechą smartfonów, dlatego listę musiało otworzyć Zombies, Run! Jej autorzy postanowili połączyć przyjemne, czyli zabawę, z pożytecznym, co w tym przypadku ma postać dbania o formę. Jest to bowiem jedna z najlepszych produkcji należących do coraz popularniejszego gatunku gier fitnessowych. Jej akcja toczy się w świecie zniszczonym przez wybuch epidemii zombie. My wcielamy się w jednego z ostatnich ocalałych i naszym zadaniem jest głównie przeżycie oraz pomaganie towarzyszom z obozowiska. Ma to postać różnorodnych misji, takich jak np. wypady po zaopatrzenie czy ratowanie zagrożonych ludzi, a wszystko to realizujemy biegając. Gra wykorzystuje akcelerometr i moduł GPS do monitorowania pokonywanych dystansów oraz tempa ruchu i przekłada to na akcję w grze, informując nas o wszystkim za pomocą komunikatów audio i efektów dźwiękowych. Wrażenia są doskonałe i uciekanie przed hordami żywych trupów skutecznie motywuje do biegu, a do tego autorom udało się przy okazji dostarczyć zaskakująco rozbudowaną warstwę fabularną. Ponadto pomiędzy misjami możemy ulepszać bazę i porównywać swoje wyniki z osiągnięciami reszty społeczności.

Draw Race 2

Większość mobilnych gier wyścigowych stawia na wirtualne przyciski lub kontrolowanie skrętu kierownicą poprzez przekrzywianie tabletu lub smartfona. Na znacznie ciekawszy pomysł wpadli autorzy Draw Race 2. Zamiast zaoferować nam bezpośrednie sterowanie samochodem twórcy opracowali nietypowy system, w którym najpierw rysujemy palcem linię biegnącą przez trasę, a następnie patrzymy jak auto próbuje zrealizować nakreślony w ten sposób plan. Rozgrywką rządzi całkiem rozbudowany silnik fizyczny, biorący pod uwagę wagę maszyn, ich prędkość oraz typy nawierzchni, więc jeśli narysujemy zbyt ostre skręty to wirtualny kierowca najprawdopodobniej nie da rady ich pokonać i wypadnie z drogi. Cały ten system zapewnia masę frajdy, a jego dodatkową zaletą jest to, że pozwala na jednoczesną zabawę czterem graczom na jednym urządzeniu. Każdy z nich samodzielnie kreśli swoją trasę, a następnie wszystkie wykonywane są jednocześnie.

Draw Race 2 na App Store  (12 PLN)

Draw Race 2 na Google Play (12 PLN)

Gentlemen!

Natomiast Gentlemen! to jeden z najlepszych przykładów lokalnego multiplayera, jaki ukazał się w ostatnich latach. Produkcja przeznaczona jest na tablety i wymaga, aby dwóch graczy usiadło naprzeciwko siebie i złapało za końce urządzenia. Każdy z nich otrzymuje własne wirtualne przyciski za pomocą których kontroluje tytułowego dżentelmena i próbuje zabić postać przeciwnika. Na planszach nie obowiązują zasady grawitacji, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby biegać po ścianach i sufitach, a mapy zaprojektowano tak, aby odmienne perspektywy nie przeszkadzały w zabawie. Ponadto o odpowiednią różnorodność starć dba szeroki wybór narzędzi mordu, wśród których znalazły się zarówno tradycyjne noże, jak i bardziej wyszukane uzbrojenie, w tym gołębie bojowe.

Seria Bar Oasis

Z kolei seria Bar Oasis to produkcje łączące przygodówkę typu visual novel z symulatorem barmana. W każdej z tych gier wcielamy się w nowego pracownika przytulnego baru i naszym zadaniem jest głównie serwowanie drinków. W tym celu musimy dobrać odpowiednie składniki i narzędzia, a następnie wykonać odpowiednie czynności, które realizujemy za pomocą urządzenia mobilnego. Przykładowo, alkohole nalewamy przechylając nasz gadżet, wstrząśniecie trunkami w shakerze wymaga zrobienia tego samego z telefonem, a kręcąc kółka w powietrzu mieszamy wirtualną łyżką w szklance. Wszystko to sprawia dużo frajdy, a do tego całość opracowano tak, abyśmy mogli się nauczyć autentycznych przepisów. Dodatkową atrakcją są świetnie opracowane scenariusze, wypełnione przekonywującymi psychologiczne postaciami, które budzą autentyczną sympatię.

Crayon Physics Deluxe

Crayon Physics Deluxe to jedyna w tym przeglądzie gra, która nie zadebiutował na rynku mobilnym. Zamiast tego wpierw ukazała się na pecetach, ale jest to nietypowy przykład produkcji, która dopiero na ekranach dotykowych rozwija w pełni skrzydła. W tej grze logicznej akcja toczy się na wymiętych kartkach papieru, a na każdej planszy naszym zadaniem jest dostarczenie kulki do gwiazdki. Dokonujemy tego rysując za pomocą wirtualnych kredek dowolne kształty, a silnik fizyczny następnie dba o to, aby nasze dzieła zachowywały się w przewidywalny sposób, więc jeśli np. podczepimy do przedmiotu koła, to stoczy się on z pochyłem powierzchni. Wszystko to jest w pełni dynamiczne i każde wyzwanie da się rozwiązać na dziesiątki sposobów. Na pecetach rysowanie odbywało się myszką i sprawiało dużo radości, ale dokonywanie tego samego palcem lub rysikiem jest bardziej intuicyjne i zapewnia znacznie więcej frajdy.

Niestety, jakieś kłopoty licencyjne spowodowały, że wersja gry na Androida została usunięta z Google Play. Posiadaczom tego systemu polecamy więc zapoznanie się z udanym klonem tej produkcji zatytułowanym Doodle Physics

Ninja Fishing

W przypadku Ninja Fishing mieliśmy pewne wątpliwości co do umieszczania gry na liście, gdyż jest ona dosyć bezwstydną kopią Radical Fishing, ale jednocześnie autorzy dodali do niej kilka elementów, dzięki którym bardziej pasuje do tego przeglądu niż jej pierwowzór. Zabawa polega na dokonywaniu połowów ryb. Wpuszczamy do wody haczyk z przynętą i tak przekrzywiamy urządzenie, aby nie dotknąć niczego w drodze w dół. Gdy poniesiemy wreszcie porażkę, albo linka się skończy, zaczynamy wciąganie haczyka w górę i wtedy próbujemy złapać na niego jak najwięcej zdobyczy. Na samym końcu cały połów wyrzucany jest w powietrze, gdzie musimy go posiekać na małe kawałki błyskawicznymi ruchami palców. Produkcja jest bardzo zabawna i potrafi solidnie wciągnąć, a potężny system rozwoju oferujący nowy sprzęt i tereny łowieckie, skutecznie motywuje do kontynuowania zabawy.

Device 6

Szwedzkie studio Simogo to jeden z najlepszych zespołów tworzących produkcje mobilne, ale żadne z ich dotychczasowych dokonań nie jest tak bardzo dopasowane go specyfiki tych urządzeń jak Device 6. Gra opowiada historię kobiety, która budzi się z lukami w pamięci na przedziwnej wyspie i musi odkryć sekrety tego miejsca oraz przypomnieć sobie, jak się w nim znalazła. Zostało to zrealizowane w formie przygodówki, w której prawie wszystkie informacje przekazywane są za pomocą tekstu. Litery i liczby nie pełnią tutaj jednak jedynie roli narracji. Zamiast tego poszczególne słowa, zdania i paragrafy zostały ułożone tak, aby tworzyły swoim kształtem mapę. W ten sposób korytarze to długie linie (proste lub zakrzywione) tekstu, podczas gdy pokoje to opis wrzucony w kwadrat. Eksplorowanie odbywa się więc poprzez podążanie za wybranymi tekstami, co jednocześnie wymaga regularnego obracania ekranu. Ilustracji oraz animacji jest niewiele i większość z nich ma postać zagadek logicznych. Produkcja zachwyca klimatem i scenariuszem, a sposób zaprezentowania akcji tylko dodaje całości uroku.

Vanished

Ostatnią produkcją, którą chcemy Wam polecić jest Vanished. Jest to jeden z najlepszych przedstawicieli dosyć nowego gatunku horrów audio. Wcielamy się w mężczyznę, który budzi się w świecie bez światła. Otoczony nieprzeniknionymi ciemnościami może polegać tylko na własnym słuchu przy próbach znalezienia drogi ucieczki oraz podczas walk z potworami. Wszystkie wydarzenia w grze przekazywane są w formie narracji audio bohatera oraz efektów dźwiękowych. Aplikacja wykorzystuje akcelerometr oraz kompas w urządzeniu mobilnym i aby skręcić w lewo lub prawo samu musimy wykonać ten ruch własnym ciałem. Ruch odbywa się poprzez dotknięcie ekranu, a ataki aktywujemy potrząsając telefonem lub tabletem. Wrażenia podczas zabawy ze słuchawkami w ciemnym pokoju są niesamowite – gra potrafi sprawić, że poczujemy się, jak gdybyśmy naprawdę znajdowali się w tej samej sytuacji co bohater.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej