Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gramynawynos.pl 28 maja 2012, 06:37

autor: Adrian Werner

Testujemy Sid Meier's Civilization IV na ASUS Zenbook UX21E

Sprawdzamy wydajność gry Sid Meier's Civilization IV na laptopie ASUS Zenbook UX21E.

Stworzona przez Sida Meiera Cywilizacja to jedna z najbardziej legendarnych pecetowych serii wszechczasów. Obecnie na półkach sklepowych triumfy świeci część piąta, którą zbudowano w oparciu o nowy silnik wpierający DirectX 11. Jak już wiemy wczesne Ultrabooki nie nadają się do obsługi większości nowoczesnych gier. Posiadający tego typu notebooki muszą więc sięgnąć po starsze tytuły. Sprawdziliśmy więc jak z Civilization IV radzi sobie ASUS Zenbook UX21E.

Podstawowe zasady zabawy pozostały niezmienione. Wciąż jest to zatem turowa strategia, w której musimy przeprowadzić nację przez kolejne epoki, zapewniając jej dobrobyt i dominację nad rywalami. Standardowa rozgrywka zaczyna się 4000 tysiące lat przed Chrystusem. Otrzymujemy niewielką grupkę osadników, którzy wznoszą pojedyncze miasto. Od tych skromnych początków gracz przystępuje do tworzenia imperium, jego rozwoju ekonomicznego i technologicznego oraz kulturalnego. Na mapie nigdy nie jesteśmy sami, więc prędzej czy później trzeba poradzić sobie z konkurencyjnymi mocarstwami. Jedną z cech charakterystycznych gry jest mnogość sposobów w jakie możemy osiągnąć zwycięstwo. Wśród metod triumfu znajdziemy podbicie wszystkich innych cywilizacji, kontrolowanie większości ziem i populacji na mapie, wysłanie załogowego statku do systemu Alpha Centauri, rozwinięcie trzech miast to legendarnego poziomu kulturowego, lub wygranie wyborów na przywódcę świata w ramach ONZ. Na dokonanie jednej z tych rzeczy zawsze mamy ograniczoną liczbę tur. Jeśli skończy się czas, co standardowo dzieje się w roku 2050, to wygrywa nacja z największą ilością punktów.

Civilization IV jest tytułem o ogromnej wręcz głębi, która podana jednak zostaje w niezwykle przystępny sposób. To za to serię kochają miliony graczy na całym świecie. Gra oferuje rozbudowany system ekonomiczny, oparty na ponad trzydziestu surowcach, które wykorzystujemy do wznoszenia budynków, rozwoju miasta czy zwiększania poziomu życia ich mieszkańców. Istotną rolę pełni też handel. Nie ogranicza on się jedynie do wymiany dóbr. Dyplomacja również jest w rzeczywistości oparta na handlu, tyle że zamiast jedwabiem wymieniamy się technologiami, złotem czy mapami. Wszystkie nacje mają swojego przywódcę, z własną osobowością i przekonaniami. Istnieje opcja wprowadzania embarg na produkty konkretnych nacji, możemy też obiecać pomoc militarną lub przyjęcie konkretnej religii. System wierzeń został mocno rozbudowany i obejmuje buddyzm, chrześcijaństwo, konfucjanizm, hinduizm, islam, judaizm i taoizm. Każda z tych religii związana jest z konkretnym drzewkiem technologicznym.

Civilization IV powszechnie uznawane jest za najlepszą i najbardziej miodną odsłonę z cyklu. To tego typu gra, w którą można włożyć setki godzin, a i tak się nie znudzi. Olbrzymią zaletą tego tytułu jest również gigantyczna wręcz ilość materiałów dodatkowych. Studio Firaxis wydało dwa dodatki. Pierwszy z nich to Warlords, który koncentruje się na postaciach największych przywódców w dziejach świata. Drugi z nich to gigantyczne Beyond the Sword. Oferuje on 12 nowych scenariuszy, wśród których znajdziemy nawet kampanie osadzone w realiach science fiction i fantasy. Nie zabrakło też masy nowych cywilizacji, technologii i budynków.

 MINIMALNE WYMAGANIA SPRZĘTOWE
  Procesor:  Pentium IV 1,2 GHz
  Pamięć RAM: 256 MB
  Karta grafiki: z 64 MB pamięci
  System operacyjny: 
Windows XP/Vista/7

 REKOMENDOWANE WYMAGANIA SPRZĘTOWE
  Procesor: Pentium IV 1,8 GHz
  Pamięć RAM: 512 MB 
  Karta grafiki: z 128 MB pamięci (GeForce 6600 lub lepsza)
  System operacyjny: Windows XP/Vista/7

Gra ma już sporo lat, więc wymagania są oczywiście niewielkie. Wykorzystany przez nas w teście ASUS Zenbook UX21E ma procesor Intel Core i3 1.40 GHz,  4 GB pamięci RAM i zintegrowaną kartę grafiki Intel HD Graphics 3000M. Ddokładny opis specyfikacji notebooka znajdziedzie w poświęconym mu oddzielnym artykule.

.

Ustawienia niskie, rozdzielczość 1366 x 758

Testowanie zacząłem od razu od ustawień niskich w rozdzielczości 1366 x 768. Zgodnie z przewidywaniami Wyświetlanie grafiki było w pełni płynne i silnik ani razu nie zszedł poniżej 55 klatek na sekundę, niezależnie od tego co akurat wyświetlane było na ekranie.

.

Ustawienia maksymalne z wygładzaniem krawędzi, rozdzielczość 1366 x 758

Następnie przetestowałem wstawienia maksymalne z włączonym wygładzaniem krawędzi. Przy takich opcjach wyniki były już znaczni gorsze. Gra permanentnie pozostawała poniżej 25 klatek na sekundę, a sporadycznie zdarzało jej się nawet zejść do kilkunastu FPS-ów. Choć Civilization IV to turówka, to tak niskie wartości potrafią już skutecznie popsuć zabawę.

.

Ustawienia maksymalne bez wygładzania krawędzi, rozdzielczość 1366 x 758

Wiedząc już, że notebook nie radzi sobie z wygładzaniem krawędzi przetestowałem wydajność bez tego efektu, pozostawiając pozostałe opcje na maksymalnym poziomie. Wyniki były znacznie lepsze. Gra cały czas krążyła między 29 a 31 klatkami na sekundę,  co w przypadku turowej strategii gwarantuje stuprocentowy komfort zabawy. 

.

Podsumowanie

Sid Meier's Civilization IV to kolejny przykład na to, że zastosowana w Zenbooku UX21E zintegrowana karta grafiki po prostu kompletnie nie radzi sobie z wygładzaniem krawędzi, nawet w starszych gracz. Wystarczy jednak wyłączyć ten efekt, a notebook radzi sobie dobrze nawet w wysokich ustawieniach. Civilization IV to prawdziwa legenda i od czasu premiery nic nie straciła ze swojej miodności. Prawdę mówiąc, wciąż jest to lepsza gra niż część piąta, zwłaszcza biorąc pod uwagę dodatki i modyfikacje. Stanowi więc świetną alternatywę dla graczy, których notebooki nie wyrabiają przy najnowszej odsłonie.

Na koniec warto wspomnieć, że. Civilization IV to  gra, która może się pochwalić jedną z najbardziej oddanych społeczności fanowskich. W rezultacie powstały dosłownie setki świetnych modów. Ja osobiście polecam:

Fall from Heaven oraz Fall from Heaven II - zestaw dwóch wspaniałych olbrzymich kampanii dark fantasy. Ciekawy świat, mechanika rozgrywki znacznie różniąca się od oryginalnej gry plus doskonała fabuła. To nie tylko jeden z najlepszych modów do Civilization IV, ale ogólnie jeden z najlepszych projektów fanowskich, jakie kiedykolwiek powstały. Dość powiedzieć, że Firaxis poprosiło o stworzenie na potrzeby Beyond the Sword kampanii, która byłaby prequelem do Fall of Heaven. Twórca moda został w zeszłym roku zatrudniony przez studio Stardock, aby naprawić markę Elemental: War of Magic .

Planetfall – udana próba stworzenia spadkobiercy legendarnego Sid Meier’s Alpha Centauri.

Dune Wars – jak sama nazwa wskazuje jest to przeniesienie Civilization IV na powierzchnie znanej z książek pustynnej planety. Bardzo dopracowany mod, który mechaniką rozgrywki znacznie lepiej wpisuje się w realia Diuny, niż RTS-y, jakimi dawniej raczyło nas Westwood Studios.

Rhye's and Fall of Civilization – twórcy postawili sobie za cel stworzenie       „symulatora Ziemi” i osiągnęli sukces. Mod ten odtwarza historię naszej planety, jednocześnie pozwalając graczom wpływać na przebieg wydarzeń i prowadzić do zdarzeń innych niż te, które faktycznie miały miejsce.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej